CHECK GAAT DE GRENS OVER NAAR DUITSLAND

Elektrische deelscooteraanbieder Check lanceert haar operatie in Düsseldorf en heeft ambitieuze plannen om verder te groeien

Vanaf deze week kun je ook een elektrische deelscooter van Check pakken in Düsseldorf. Het bedrijf start met 400 deelscooters in de Duitse stad. Het deelscooterconcept is in Nederland al succesvol gebleken; afgelopen maand maakte het bedrijf winst op groepsniveau. Het bedrijf staat klaar om in rap tempo internationaal uit te breiden en doet dat nu als eerste richting Duitsland.

De makkelijkste weg door de stad - in Duitsland De missie van Check is om bij te dragen aan leefbare steden. Met elektrische deelscooters wordt er een volwaardig alternatief geboden voor de auto en is er minder uitstoot, minder congestie en minder geluidsoverlast. 40% van de autoritten die wordt gestart in een stad is korter dan 2 kilometer en blijft in de stad. Dit wordt bevestigd door een onderzoek van de gemeente Rotterdam: 30% van de deelscooterritten was anders met een auto gemaakt. Check ziet in Duitsland veel potentie - en uitdaging - voor het realiseren van hun missie: het aantal geregistreerde auto’s in steden groeit de afgelopen 10 jaar nog sneller dan het landelijk gemiddelde van 14%. Het bedrijf is ervan overtuigd dat het ook in Duitsland de makkelijkste weg door de stad kan aanbieden.

De basis goed neerzetten: de Check-formule Als je aan Check-medeoprichter Paul van Merrienboer vraag wat Check onderscheidt van de concurrentie, antwoordt hij: “De Check-formule: zoveel mogelijk automatiseren en alle aannames valideren voor ze worden geïmplementeerd. Deze werkwijze stelt ons in staat om met een zo klein mogelijk team zoveel mogelijk groei te realiseren. Het klinkt als een open deur, maar die datagedreven mindset wordt echt geleefd binnen het team. Als we iets nieuws willen toevoegen zetten we geen vacature online maar denken we na over hoe we onze bestaande werkzaamheden slimmer kunnen inrichten waardoor we tijd vrij spelen.” Deze werkwijze legt het bedrijf tot nu toe bepaald geen windeieren; slechts 15 maanden na het op straat zetten van de eerste scooters maakt het bedrijf sinds vorige maand winst op groepsniveau. Check is in Nederland actief in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Breda en heeft een totale vloot van 2000 scooters. Nu het bedrijf naar eigen zeggen de basis onder controle heeft maakt het zich op om in rap tempo door te stoten naar andere landen.

Check maakt vaart met ambitieuze groeiplannen De eerste stap daarvan is al gezet: vanaf deze week zijn de elektrische deelscooters van Check ook beschikbaar in Düsseldorf. Voor het einde van de zomer worden Groningen en een andere grote gemeente in Nederland nog toegevoegd en wordt de vloot in bestaande steden uitgebreid. Van Merrienboer: “Door nu ook al een Duitse stad toe te voegen kunnen we de internationale schaalbaarheid van de Check formule optimaliseren.” Over de precieze invulling van de groeiplannen kan Check nog geen uitspraken doen, maar het geeft aan rekening te houden met zowel nieuwe landen als nieuwe modaliteiten.