CHECK START MET BELONEN CORRECT PARKEREN DEELSCOOTER

Elektrische deelscooter aanbieder Check introduceert beloningsprogramma Coins om correct gebruik deelscooters te stimuleren

Elektrische deelscooter aanbieder Check introduceert vandaag als eerste aanbieder in Nederland een omvangrijk beloningsprogramma om correct gebruik van haar deelscooters te stimuleren. Alle gebruikers van Check doen automatisch mee en sparen vanaf vandaag op verschillende manieren voor gratis ritten. Een van de manieren om beloond te worden is het netjes parkeren van een deelscooter. Op die manier stimuleert Check haar gebruikers om op een verantwoorde manier om te gaan met de publieke ruimte. Dit draagt bij aan de uiteindelijke missie van Check - het leefbaarder maken van steden.

Gebruikers verdienen Coins met netjes parkeren Het beloningssprogramma heet Coins en heeft een simpele structuur. Alle gebruikers doen automatisch mee en kunnen op verschillende manieren Coins verdienen. Bij 10 Coins krijgen ze de volgende rit gratis. Een van de manieren om een Coin te verdienen is door een positieve parkeerbeoordeling te ontvangen. Iedere gebruiker beoordeelt hoe de scooter door de vorige gebruiker is achtergelaten. Bij een positieve beoordeling ontvangt de vorige gebruiker een Coin. Met deze aanmoediging loont het voor gebruikers om na te denken over hun parkeergedrag en de scooter netjes achter laten. Er wordt niet alleen beloond. Als een gebruiker in een bepaalde periode drie keer een negatieve beoordeling heeft ontvangen volgt een tijdelijke blokkade van het platform.

Check investeert in gebruikers en niet-gebruikers Gebruikers kunnen elkaar dus een beloning toekennen. Toch is Check niet bang voor hoog oplopende kosten. Paul van Merrienboer, mede-oprichter van Check, is juist blij als het programma op grote schaal wordt gebruikt: “Ons doel is om de makkelijkste weg door de stad aan te bieden. Niet alleen voor gebruikers van onze dienst maar voor álle inwoners van de stad. We bieden pas een echt duurzame oplossing als we met onze gebruikers extra oog hebben voor de schaarse publieke ruimte. We willen probleemloos integreren in steden en zien deze beloning als een investering in de toekomst.”

Een aanmoediging voor duurzame mobiliteit Ook op andere manieren kunnen gebruikers Coins verdienen, bijvoorbeeld door het maken van een rit langer dan 10 minuten. Onderzoek door de gemeente Rotterdam wijst uit dat 23% van de deelscooterritten in 2020 een autorit verving. Om deze overgang verder aan te moedigen heeft Check eerder al een starttarief ingevoerd op iedere rit. Hierdoor zijn zeer korte ritten relatief duur. Vanaf vandaag worden langere ritten dus ook beloond met extra Coins. Hierdoor wil Check haar gebruikers stimuleren om nog vaker de auto te laten staan. Ook wil Check middels Coins de omloopsnelheid van deelscooters die lang stil staan vergroten. Door een lang stilstaande scooter te gebruiken ontvangen gebruikers Coins. Op deze manier wordt overlast voorkomen.

Zelf ontwikkelde technologie als oplossing Check heeft het programma in korte tijd weten te ontwikkelen en implementeren. Marco Knitel, mede-oprichter van Check, licht toe: ‘We zien de urgentie van het probleem en omdat we ons platform zelf hebben gebouwd, waren we in staat het programma snel te ontwikkelen.’ In het ontwerpen van de oplossing zijn keuzes gemaakt waar Check trouw blijft aan haar belofte: de makkelijkste weg door de stad aanbieden. Knitel: ‘We willen zo min mogelijk verplichte schermen hebben tijdens het boeken van een rit. Dat proces moet intuïtief, snel en makkelijk zijn.’ Om deze reden is het niet verplicht om een geparkeerde scooter te beoordelen. Het gaat erom dat gebruikers leren herkennen wanneer er sprake is van een goed- of fout geparkeerde scooter en elkaar er in die gevallen op aanspreken.