CHECK START OPERATIE IN DEN HAAG

Tech bedrijf Check betreedt als derde speler de markt en zet in op gecontroleerde groei op basis van gebruikerservaringen

Den Haag zet in op elektrische deelscooters met als doel autogebruik en -bezit te verminderen. Bedrijven Felyx en GoSharing betraden al eerder de markt en vanaf vandaag voegt startup Check zich als derde bij dit rijtje. Het bedrijf begint met 250 e-scooters, in plaats van de 500 waar ze een vergunning voor heeft. Een bewuste keuze: Check wil eerst data verzamelen over de behoefte in de stad.

Onnodige verkeersdrukte Den Haag
Check wil de makkelijkste weg door Den Haag aanbieden. Met name voor autobezitters valt er veel te winnen: met de auto een rit maken in Den Haag is geen pretje. De verkeersverstopping is op dit moment zo groot dat je in de avondspits gemiddeld 18 minuten per half uur langer over een autorit doet. Cijfers van de gemeente Den Haag (2019) laten zien dat er maar liefst 2300 auto’s per vierkante kilometer te vinden zijn in de Hofstad, welke ook nog eens gemiddeld 95% van de tijd stilstaan. Onderzoek van Pon Datalab (2018) toont aan dat 41% van alle autoritten in Den Haag blijft en korter zijn dan twee kilometer.

Gecontroleerd groeien
Toch begint het bedrijf op slechts 50% van de toegestane capaciteit. Paul van Merrienboer, mede-oprichter van Check: “We vinden het belangrijk dat de e-scooters die we plaatsen ook daadwerkelijk efficiënt gebruikt gaan worden. We beginnen met een kritische massa van 250 voertuigen en gaan daarmee data verzamelen. Waar is de vraag naar het product hoog? Wat vindt de gebruiker belangrijk? Op basis van dat soort inzichten kunnen we het aantal e-scooters gecontroleerd laten groeien.” Met deze aanpak wil het bedrijf voorkomen dat er overlast ontstaat en laten zien dat zowel gebruikers als niet-gebruikers er baat bij hebben. Gebruikers hebben immers overal een (e-)scooter in de buurt en niet-gebruikers profiteren van een schonere lucht, minder geluidsoverlast en een betere doorstroming van het verkeer in de stad.