CRUCIALE BEROEPEN RIJDEN GRATIS MET CHECK

Het bedrijf helpt mensen met een cruciaal beroep om zich makkelijk en veilig te verplaatsen tijdens de verzwaarde lockdown

Elektrische deelscooter aanbieder Check stelt haar scooters tot en met 19 januari kosteloos beschikbaar voor alle mensen met een cruciaal beroep. Op die manier hoopt het bedrijf mensen die geen toegang hebben tot eigen vervoer en geen gebruik willen of kunnen maken van het OV een handje te helpen. De e-scooters zijn beschikbaar in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag & Breda. Aanmelden kan vanaf vandaag via de website van Check.

De mobiliteitsvraag voor cruciale beroepen blijft bestaan Waar het hele land zich inricht op een lockdown en de reisbewegingen minimaliseert, moeten mensen met een cruciaal beroep nog steeds elke dag de deur uit om van- en naar hun werk te gaan. Met een aangepaste dienstregeling van het openbaar vervoer brengt dat in deze tijd de nodige logistieke uitdagingen met zich mee, zeker als je geen eigen vervoer tot je beschikking hebt. In een poging mensen met een cruciaal beroep op dat gebied te ontzorgen, introduceert Check haar actie. Paul van Merrienboer, mede-oprichter van Check: “Wij willen met Check altijd de makkelijkste weg door de stad aanbieden. Tijdens de verzwaarde lockdown hebben mensen met een cruciaal beroep daar behoefte aan: zij zijn nodig in de frontlinie om het land draaiende te houden. Wij willen daar als Check een bescheiden bijdrage aan leveren.”

Vergelijkbare actie tijdens de eerste lockdown was groot succes Op basis van eerdere ervaringen denkt van Merrienboer dat de actie veel gebruikt gaat worden. Tijdens de eerste lockdown had het bedrijf een vergelijkbare actie met gratis rijden voor zorgpersoneel. Van Merrienboer: “Vanaf maart hebben honderden zorgmedewerkers op dagelijkse basis onze deelscooters gebruikt. We willen deze actie nu breder trekken en voor meer cruciale beroepen beschikbaar maken. We hebben inmiddels bijna tien keer zoveel deelscooters op straat staan dus we kunnen nu nog meer bijdragen.”

Aanmelden kan via de website van Check Via het formulier www.ridecheck.app/cruciale-beroepen kunnen mensen met een cruciaal beroep zich aanmelden. Voor cruciale beroepen hanteert Check de definitie van de Rijksoverheid. De actie is geldig tot en met 19 januari 2021. Het bedrijf vraagt om een (online) bewijs van het dienstverband.

Deelmobiliteit populair tijdens corona Het gebruik van deelmobiliteit biedt een uitkomst in tijden van corona. Door individueel te reizen kunnen mensenmassa’s worden vermeden. Daarnaast is het risico op overdracht van het COVID-19 virus via oppervlaktes klein (bron: RIVM). Om dit risico nog verder te verkleinen neemt Check aanvullende maatregelen op het gebied van hygiëne. Van Merrienboer bevestigt dat steeds meer mensen overstappen op deelvervoer tijdens corona: “We zien dat onze elektrische deelscooters enorm aan populariteit hebben gewonnen gedurende de eerste golf coronabesmettingen.”