Elektrische deelscooter aanbieder Check lanceert in Amsterdam

Snelgroeiende start-up Check biedt 350 elektrische deelscooters aan in Amsterdam. Tevens verdubbelt Check haar vloot in Rotterdam en start later deze maand in Den Haag en Breda.

Elektrische deelscooter aanbieder Check lanceert in Amsterdam

Amsterdam zet al jaren in op minder autoverkeer in de binnenstad. Het inzetten van elektrische deelscooters draagt hier uitstekend aan bij: als meer mensen gebruikmaken van deelscooters, is er minder autoverkeer in de stad en zijn er minder parkeerplekken nodig. Marco Knitel, voormalig General Manager bij Uber en medeoprichter van Check, bevestigt dit vanuit de ervaring van e-deelscooter bedrijf Check in Rotterdam: “Als de beschikbaarheid goed genoeg is, zien we dat mensen op termijn afstand durven te doen van hun eigen vervoermiddel. We hebben in Rotterdam een grote groep klanten die onze e-scooters meerdere malen per week gebruikt en de deelscooter echt heeft omarmd als alternatief.” Vanaf vandaag zijn de Check e-scooters ook beschikbaar in Amsterdam. In de komende dagen zet het bedrijf er in totaal 350 neer.

Onnodige verkeersdrukte Amsterdam
Check wil de makkelijkste weg door de stad aanbieden. Met name voor autobezitters valt er veel te winnen: met de auto een rit maken in Amsterdam is namelijk geen pretje. Op dit moment staan er maar liefst 1400 auto’s per vierkante kilometer in de regio en onderzoek toont aan dat 37% van alle autoritten korter is dan 2 kilometer en in de stad zelf blijft. De verkeersverstopping is op dit moment zo groot dat je in de avondspits gemiddeld 17 minuten per half uur langer over een autorit doet. Steeds meer Amsterdammers stappen daarom over op slimme alternatieven om van A naar B te komen. De (e-)deelscooter is sterk in opkomst. Het is de ambitie van nieuwe aanbieder Check om de transitie van autobezit naar (e-)deelscooter verder te versnellen. “Mensen vragen snel naar vermeende concurrentie met andere deelmobiliteit aanbieders, maar het gaat juist om samenwerken. Hoe groter het aanbod, hoe groter de vraag”, aldus Paul van Merrienboer, voormalig manager bij Greenwheels en medeoprichter van Check.

Uitbreiding in andere steden
Naast de lancering in Amsterdam heeft Check afgelopen week ook 200 e-scooters toegevoegd aan haar vloot in Rotterdam. Dit is een verdubbeling van de 200 e-scooters waar Check afgelopen februari mee begon in de Maasstad. De operatie van Check in Den Haag gaat ook vanaf volgende week van start en Breda volgt daarna.

Deelmobiliteit populair in Coronatijd
Corona beïnvloedt de mobiliteitskeuze van mensen behoorlijk. Zo is het OV-gebruik nog steeds tientallen procenten onder het normale niveau en schaffen Nederlanders massaal (gebruikte) auto’s aan. Om ervoor te zorgen dat we niet een aantal stappen achteruit zetten heeft de gemeente Check gevraagd om de uitrol te versnellen. “We zien dat onze elektrische deelscooters juist aan populariteit hebben gewonnen gedurende de Corona crisis. Dat komt omdat we feitelijk ‘social distancing’ ingebouwd hebben in ons product. Gecombineerd met het feit dat sommige scooters tot wel 30 mensen per dag vervoeren is het niet alleen een heel veilig maar ook een zeer efficiënte manier van vervoer, ” aldus van Merrienboer.

Bronvermelding data in artikel: TomTom Index (2019), Pon Datalab (2018), CBS (2018)